Logga in

Logga in eller skapa ett konto nedan.
Tillsammans med er ska vi bli bäst på negativt footprint!

Tillsammans med er ska vi bli bäst på negativt footprint!

Här om dagarna så var jag på en mycket intressent resa för c/o Gerds räkning till München. Förutom att jag fann bra kompletterande maskiner till vår fabrik så var jag på en riktigt intressant föreläsning.
Amarjit Sahota, grundare och VD för Ecoviva Inteligence har med snart 20 års forskning en mycket stor evidensbaserad kunskap om hur den kosmetiska branschen utvecklas. Den föreläsning som jag lyssnade på handlade om hur naturliga och ekologiska produkter har utvecklats på världsmarknaden under 15 års tid och i synnerhet i Europa. Att vår lilla nisch har gått från att vara en ”trendprodukt” till att bli en etablerad och välrespekterad bransch råder ingen tvekan om. Framtiden för naturliga och ekologiska produkter inom kosmetik väntas ha en fortsätt stark tillväxt!

Produktens footprint - En produkts påverkan på miljön från att den produceras till att den kasseras.

Bryter man ned en produkts livscykel ser det ut som följande. Råvara > Produktion > Distribution > Konsumtion > Avfall. En naturlig/ekologisk kosmetiks produkt har förhållande vis låg påverkan på miljön men har en klar överrepresentation i en kategori - nämligen konsumtionssteget. Alltså - det är när du som konsument har produkten du köpt hemma och konsumerar den. Hela 58% står gruppen konsumtion för produktens footprint. Några anledningar till att en produkt blir kostsam ur ett miljöperspektiv är;

 >Du använder för mycket av produkten och måste snabbt köpa en ny.

> Du köper en produkt som du är dålig på att använda.

> Du slösar vatten när du duschar - Blöt dig och stäng sedan av vattnet och applicera schampo och body shower, sen sköljer du av dig igen.

Det finns en kittlande tanke i hur litet ansvar var och en av oss egentligen behöver ta för att vi gemensamt skall kunna spara vår framtida miljö. Konstatera det inte bara - gör det!

Mr Sahota avslutade sin föreläsning med att uppmana/utmana oss producenter att entusiasmera våra konsumenter till att tänka till hur vi kan få ner den relativt höga siffran om 58%. Vi på c/o Gerd tänker skicka med en liten ”How to” så fort någon köper en produkt som rengör. Har ni några andra idéer om vi vad vi skulle kunna göra för att få er konsumenter att bli mer vakna får gärna maila mig eller skriva en kommentar här under!

 

Johan Wiklund

Psst… Glöm inte att du kan beställa ekologisk hudvård, ekologisk massageolja, ekologisk handsprit och annat från Care of Gerd!

 

Johan Wiklund Det är jag som är en av grundarna till c/o Gerd. Min passion i livet är att försöka leva så nära mig själv som möjligt är. En av de stora anledningarna till att jag var med och grundade c/o Gerd var min övertygelse om att vi på riktigt kan inspirera andra till att göra lite bättre val.

Här kommer jag skriva om mina topp-5 intressen i livet. Hälsa, personlig utveckling, relationer, entreprenörskap samt naturlig skönhet. Jag är frisör, make up artist och ekonom vilket har kommit att vara en perfekt kombination i vår resa med c/o Gerd.

Kontakt:
Instagram @johan.wiklund
Linked in: Johan Wiklund
Mail: johan@careofgerd.se

Publicerat: 2018-06-10
c/o GERD som årets julklapp!

c/o GERD som årets julklapp!

I år är unisex dofter hetare än någonsin, och vem passar bättre att representera årets julklapp än c/o GERD? Med naturliga, genusneutrala produkter för alla, hyllar vi unisexa produkter som fokuserar på individualitet, hållbarhet och ren nordisk kraft.